Sunday, February 19, 2012

:: Kuih Puteri Mandi ::


Hari ini saya tidak apa-apa, so, aktiviti ini layan dengan anak buah saya sebelah abang ipar angkat saya, makan nasi dan lauk untuk sarapan "Bosannya hari2 makan nasi yang sama saja. Aku tidak suka lah makan nasi tahu, mana roti. Aduhaii.. Dah habis roti ya, bisik hatiku" Oooppppss!! saya tidak bermaksud cerewet. Saya cuma rasa ikut selera makan saja. Hehehe.. Saya membantu mak dan kakak angkat saya ,belajar masak.. Huhuhu...

Setelah masul azan zohor, kami menunaikan solat masing-masing. Lepas itu, saya tidak buat apa-apa.. So, saya membantu mak angkat saya buat kuih puteri mandi, agar tidak bosan.. Hihihi..

Saya tanya kakak saya,

Me : Kuih ini nama apa?
Akku: Tidak tahu..
Kakak saya tanya sama mak pasal tersebut..
Akku : Namanya puteri mandi.
Me : Tergelak kecil sambil Puteri mandi?
Akku : Kepala mengangguk tanda ya.
            Me : Oh! Namanya Kuih puteri mandi ke? 
Akku : Ya
Me : Betul ke?
Akku : Ya

Saya rasa pelik nama itu. Alah, saya tidak tahu semua nama jenis-jenis kuih. Harap maklum.. :P
Saya rasa semangat sambil buat kuih bersama dengan mak saya. Saya rasa terharu kerana anggap dia sebagai ibu saya sendiri. :) Walaupun saya rasa bersedih tetapi tidak boleh lemah hatiku. Saya tetap selalu gembira, senyum dan macam-macam lagi. "Tidak perlu buat macam itu, hidayah ada dapat bersama banyak saudara islam. Allah sayangkan hidayah, Bisik hatiku" sambil senyum. :)


Kakak saya berkata marilah hidayah cuba rasakan ini. Yum..Yum..Yumm.. Sedapnya betul. Sebenarnya saya tidak pernah makan itu. Kali pertama saya makan itu. Kakak2 dan mak saya senyum terhadap saya. Saya selalu puji dengan mak kerana dia pandai masak yang sedap2. Malam ini dia dengan adik perempuan saya akan bertolak ke Kelantan. Rindulah mereka berdua. Semoga Allah sentiasa beri keberkaitan  kepada Keluarga angkat saya ke-4. Amin.. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment